3 września 2022 Udostępnij

Dowiedz się, jak stworzyć skuteczną listę klientów

  1. Strona główna
  2. Blog AgendaPro Estetyka
  3. Dowiedz się, jak stworzyć skuteczną listę klientów

Klient to podstawa każdej firmy: to dla niego tworzymy koncepcję, pracujemy i doskonalimy nasz biznes, to dla niego utrzymujemy firmę, to on nadaje jej renomę i wiarygodność na rynku. Oprócz pracowników, klienci są najważniejszym aktywem Twojej firmy, dlatego w tym artykule chcemy pokazać Ci jak zrobić listę klientów i jak ważne jest jej posiadanie.

Jak stworzyć listę klientów?

Posiadanie listy klientów pomoże Ci mieć istotne informacje o Twoich użytkownikach, będziesz mógł wiedzieć, z którymi z nich miałeś kontakt i jakie są ich preferencje przy wyborze produktu.

W celu dobrego zarządzania listą klientów i lepszej organizacji zalecamy korzystanie z programu Excel, dzięki czemu łatwiej jest uzyskać informacje i mieć je usystematyzowane.

Aby stworzyć listę klientów masz kilka możliwości:

  • Ręczne wprowadzanie danych

  • Importowanie informacji, które już istnieją w innym miejscu

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, ważne jest, abyś przestrzegał poniższego schematu zbierania danych w celu skutecznego usystematyzowania listy klientów:

Uporządkuj dane: aby stworzyć zorganizowaną listę klientów, musisz jasno określić rodzaj informacji, które chcesz, aby zawierała. Na przykład można dodać takie elementy jak:

    • Imię i nazwisko

    • Nazwisko

    • Adres e-mail

    • Adres

    • Numer telefonu


Zidentyfikuj potencjalnych klientów: niezwykle ważne jest, aby podczas tworzenia listy klientów wiedzieć na pewno, do kogo chcesz trafić, czyli musisz określić swoją niszę. Czasami jednak zidentyfikowanie tej osoby lub firmy może być nieco kłopotliwe. To, co musisz zrobić, to przejrzeć swoją obecną listę klientów i zadać sobie pytanie, co odróżnia ich od innych?

Aby ocenić te firmy trzeba będzie określić lokalizację, branżę i wielkość modelu biznesowego. Aby ocenić klientów, przejrzyj ich informacje demograficzne, w tym ich wiek, dochody lub inne informacje. Podobnie budowanie buyer persona może bardzo pomóc w tym obszarze Twojego biznesu.

Aktualizacja informacji o klientach: aktualizacja listy klientów od czasu do czasu jest kluczowa, ponieważ najprawdopodobniej będziesz miał dane, które nie są dokładne. Zrób to punkt do badania każdego kontaktu, aby uzyskać ich aktualne informacje.

Znaczenie posiadania listy klientów

Wszyscy Twoi klienci są ważni. Posiadanie listy klientów, na której masz ich szczegółowe informacje, pomoże Ci utrzymać bezpośredni kontakt z każdym z nich i będziesz miał pod ręką istotne informacje, z których skorzysta Twoja firma przy dodawaniu nowych produktów lub usług. Dodatkowo pozwoli Ci zautomatyzować część fakturowania.

Lista klientów usprawnia procedury związane z naszą działalnością, takie jak: wypełnianie faktur, zarządzanie podatkami czy uzgodnienia bankowe. Powinieneś pamiętać, że jeśli będziesz miał szablon uzgodnienia bankowego, to w każdej chwili będziesz wiedział, ile pieniędzy wygenerowała firma i będziesz mógł wykryć każdy ruch.

Jak zarządzać listą klientów?

Segreguj klientów na sekcje:

  • Lokalizacja: wiedza o tym, skąd pochodzi każdy klient, pozwoli Ci opracować skuteczne strategie, w zależności m.in. od jego lokalizacji, strefy czasowej, planów podatkowych. Jest to powszechne, zwłaszcza w dużych firmach, które znajdują się w różnych częściach państwa lub kraju.

  • Przychody: musisz określić, którym klientom nadać priorytet, nie oznacza to, że inni klienci nie są ważni, ale określając, kto najczęściej dokonuje zakupów, jego pozycja będzie większa w stosunku do pozostałych.

  • Typ relacji: tutaj będziesz musiał zawrzeć wszystkie rodzaje cennych informacji, które mogą stworzyć możliwości sprzedaży.

  • Rób notatki z wszelkiego rodzaju danych: podczas kontaktu z potencjalnym klientem może pojawić się każda zmiana informacji, która może pomóc Ci znacznie zwiększyć sprzedaż. Jeśli podczas rozmowy, którą prowadzisz z potencjalnym klientem, zwrócą Twoją uwagę istotne informacje na jego temat, nie wahaj się ich zapisać.

  • Dbaj oswoją listę klientów każdego dnia: chodzi o uzyskanie różnych wyników, a zdobycie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży to codzienne zadanie.

  • Zdobądź narzędzia, które pomogą Ci nim zarządzać. Indywidualne oprogramowanie, na przykład, jest narzędziem, które może pomóc w segmentacji i centralizacji wszystkich tych ważnych informacji dla Twojej firmy.

Dobre zarządzanie listą klientów to coś, czego należy się szczegółowo nauczyć i co powinno stać się regularną czynnością. Możesz stracić okazję przez jeden dzień bez śledzenia klienta. Jeśli będziesz konsekwentny i będziesz realizował wszystkie powyższe punkty, będziesz w stanie przyciągnąć klientów, zaspokoić ich potrzeby i przełożyć te strategie na sprzedaż.

Artykuły powiązane

1. plik klienta dla Twojego salonu piękności

2. Pytania do badania satysfakcji

Oliwia

Redakcja schroniska.org.pl